13.3.2014

קנאביס רפואי "ואפקט הפמלייה" - מאת ד"ר גופטה

בראשית שנת 1960, דוקטורנט צעיר עלה על משהו שהטריד את מנוחתו.
לאחר שהוא עיין בספרות על הקנאביס, הוא הופתע לגלות, כי בעוד שהתרכובת הפעילה במורפיום בודדה מפרגי האופיום והקוקאין בודד מעלי הקוקה, כ-100 שנה קודם לכן, הרכיב הפעיל במריחואנה עדיין לא היה ידוע.




תגלית פשוטה זו השיקה את מפעל חייו.

רפאל משולם, החוקר הישראלי הצעיר, הוא כיום מדען עתיר פרסים המועמד גם לפרס רוטשילד היוקרתי כל זאת על אף שלפני יותר מ-50 שנה, משולם הצעיר נתקל בקשיים רבים בטרם יכול היה להתחיל במסעו המדעי.

על מנת להתחיל לחקור את הצמח, הוא היה זקוק לקנאביס ולא היה לו מושג כיצד להשיגו. בסופו של דבר, הוא קיבל אספקה לצורכי המחקר מחברים במשטרה. המדען הצעיר היה להוט, הוא לא רצה שהדרישות הביורוקרטיות של משרד הבריאות הישראלי יעכבו אותו.

"כן, עברתי על החוק", הוא אמר לי כשנפגשתי איתו בתל אביב בשנה שעברה, "אבל התנצלתי והסברתי את מה שאני מנסה לעשות."

טוב שממשלת ישראל לא עיכבה את התקדמותו, משום שמשולם התקדם במהירות מסחררת.

ב- 1963, הוא קבע את המבנה של ה-(cannabidiol CBD), אחד ממרכיביה החשובים של המריחואנה. שנה מאוחר יותר, הוא היה לאדם הראשון שבודד את הדלתא-9 (Tetrahydrocannabinol THC), המרכיב הפסיכואקטיבי שבמריחואנה. בעשורים שלאחר מכן, משולם וצוותו המשיכו לבודד תרכובות רבות נוספות מצמח הקנביס.

ד"ר סנג'יי גופטה על המריחואנה הרפואית: "איני נסוג מתמיכתי בקנאביס הרפואי, אלא מחזק אותה כפליים".

עבודתם האירה על האופן שבו הקנאביס משפיע על המוח. כאשר צוותו של משולם זיהה את הקנבינואיד האנדוגני הראשון, המיוצר על ידי המוח, הוא העניק לו את השם "אננדמיד". בשפת סנסקריט, אננדה פירושו "אושר עילאי", מכך ניתן להפיק כמה תובנות בנוגע לדעתו של משולם על הקנבינואידים באופן כללי.

"אפקט הפמלייה"

זה קרה במחציתה של שיחת בין ערביים ארוכה ביני לבין משולם, היום בן 83, כשלפתע הוא שלף פתק שנכתב ב-1999, ובו היה מתואר משהו המכונה "אפקט הפמלייה", ("The entourage effect"), כך בחר פרופ' משולם לתאר את חשיבות הצריכה של הפרחים במצבם הטבעי ובשלמותם, על מנת לנצל את מלוא הפוטנציאל הרפואי הטמון בצמח.

משולם הסביר: "תחשוב על זה ככה: יש יותר מ 480 רכיבים טבעיים בצמח הקנאביס, מהם 66 סווגו כ-"קנבינואידים". אלה הם חומרים כימיים ייחודיים לצמח, כולל ה- delta-9-tetrahydrocannabinol וה-cannabidiols. אולם, יש הרבה יותר, ובכלל זה:
- קנאביגרולס  (CBG) 
- קנאביכרומנים (CBC) 
- קנאבידיולים נוספים (CBD) 
- Tetrahydrocannabinols נוספים (THC) 
- קנבינול (CBN) ו-קנאבינודיול (CBDL); 
- קנבינואידים אחרים (כגון cannabicyclol (CBL), cannabielsoin (CBE), cannabitriol (CBT (וסוגים נוספים).

מרכיבים נוספים של צמח הקנביס הם: תרכובות חנקניות (27 ידועים), חומצות אמינו (18), חלבונים (3), גליקופרוטאינים (6), אנזימים (2), סוכרים ותרכובות קשורות (34), פחמימנים (50), כהלים פשוטים(7), אלדהיד (13), קטונים (13), חומצות פשוטות (21), חומצות שומן (22), האסטרים פשוטים (12), לקטונים (1), סטרואידים (11), טרפנים (120), פנולים שאינם קנבינואידים (25), פלבנואידים (21), ויטמינים (1), פיגמנטים (2), ורכיבים אחרים (9)".

הקנאביס מציע את מלוא הפוטנציאל שלו בצורתו הטבעית כמכלול

נקודה שחשוב להדגיש: משולם ומדענים רבים אחרים, מאמינים כי האפקט הטיפולי של צמח הקנאביס, הרבה יותר משמעותי כשמשתמשים בו כמכלול ,מאשר כשמשתמשים ברכיבים מבודדים שלו.

בעוד המדע לא גילה עדיין את השימוש המדויק או המכניזם של התרכובות השונות, הראיות בשטח מוכיחות כי תרכובות אלה עובדות הרבה יותר טוב ביחד מאשר לחוד: זהו "אפקט הפמלייה".

קחו את המקרה של המרינול, שהוא THC סינטטי טהור. כאשר התרופה הפכה לזמינה במחצית שנת 1980, המדענים חשבו שהאפקט של התרופה יהיה זהה לאפקט הקנאביס. אבל עד מהרה התברר כי רוב החולים העדיפו שימוש בצמח כולו על פני צריכת  מרינול.

איך יתכן שהקנאביס, מסוגל לרפא כל כך הרבה מחלות ולטפל בכל כך הרבה סימפטומים?

המדענים החלו להבין כי ייתכן ולרכיבים אחרים, כמו למשל ל-CBD, יש מאפיינים הרבה יותר משמעותיים ממה שחשבו קודם לכן.

על מנת להבין טוב יותר את רעיון "אפקט הפמלייה", נסעתי לביקור במעבדות החסויות של חברת התרופות GW, שבפרברי לונדון. יו"ר החברה, ד"ר ג'פרי גיא, סיפר לי, שבעת פיתוח ה- Sativex, תרופה לטיפול בטרשת נפוצה המבוססת על הקנאביס, החברה נתקלה בחלק מהמכשולים שעמדו בפני המרינול.

מניסויים שמתבצעים במשך יותר מעשור, מסתבר כי התמצית של מכלול הצמח, אשר מכילה בנוסף לרכיבים נוספים בצמח, בערך את אותן הכמויות של של THC ו-CBD, הייתה יעילה יותר בהפחתת הכאב וההתכווצויות בטרשת נפוצה, מאשר תרופות שהכילו מרכיב אחד בלבד.

ייתכן כי האפקט נובע מההשפעה של התרכובת מרובת המרכיבים, או כתוצאה מהאינטראקציה שלה עם הגוף, יכול להיות גם שהדבר נובע כתוצאה משילוב של השניים, אמר גיא.

עכשיו, אולי כל זה נשמע ברור מאליו. אחרי הכל, אכילת פירות, ירקות וצמחים אחרים מספקת תזונה טובה יותר מאשר נטילת ויטמינים, תוספי מזון ומינרלים בגלולות. המדע מוכיח, שאנחנו יכולים לומר את אותו הדבר על הקנאביס.

בינתיים אנחנו ממשיכים לפתח תרופות, כמו התרופה של שרלוט פיג'י, למען חולים שיכולים להפיק תועלת רפואית מהקנאביס - זו נקודה חשובה שכדאי לזכור.

בניגוד לתרופות אחרות אשר עשויות לעבוד גם כתרכובות בודדות המסונתזות במעבדה, הקנאביס מציע את מלוא הפוטנציאל שלו בצורתו הטבעית כמכלול, אם רק נאפשר לפרח להשפיע את "אפקט הפמלייה", כפי שמשולם הציע לפני יותר מעשור.


By: Dr. Sanjay Gupta, CNN chief medical correspondent
Translation: Giovanna Kleymerman

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

תודה רבה על תגובתך :)

פוסטים מומלצים

אסטרטגיית שיתוף הפעולה המדיני של ישראל עם ארגון הבריאות העולמי 2019-2025

אנו חיים בעידן של אתגרים קיומיים, עידן של משברים יזומים ברמה הגלובלית. מלחמות, מגפות, אסונות טבע ועוד אירועי אימה, מתוכננים ומתוזמרים על ידי...

הנצפים ביותר