6.3.2014

גופטה: " איני נסוג מתמיכתי בקנאביס הרפואי, אלא מחזק אותה כפליים"

חלפו שמונה חודשים מאז כתבתי את התנצלתי על כך שלא חפרתי מספיק לעומק על מנת לחשוף את ההשפעות המיטיבות של הקנאביס ועל כתיבת מאמרים השוללים את הפוטנציאל שלו. גופטה: " איני נסוג מתמיכתי בקנאביס הרפואי, אלא מחזק אותה כפליים. התנצלתי על חלקי בהטעיה, צר לי מאוד על כך שאנשים נאלצים לעבור כל כך הרבה סבל, מבלי שיוכלו להשיג את התרופה הלגיטימית, שייתכן ותסייע להם להקל על סבלם.





נוכחתי לדעת כי מסע מדעי אמיתי ופורה, כרוך בנכונות, להרפות מהסטיגמות המקובלות ולהגיע לחקר האמת, גם אם היא לא נוחה ואפילו אם צריך לומר "מצטער".

זה לא קל לסגת מדעותיך ולהתנצל, אבל לא לי.

מטרת המסע המדעי הזה, הוא להגיע לחולים רבים ככל האפשר אשר מעוניינים בצמח הקנאביס כתרופה אמיתית, ולא בשביל ההיי.

מדובר במסע שמטרתו להעיר את המדע, שלא רק הוכיח אילו דברים הקנאביס מסוגל לעשות בשביל הגוף, אלא גם סיפק תובנות טובות יותר, בנוגע למנגנוני הפעולה של של הקנאביס במוח ועל מגוון היתרונות של הצמח, אשר כבר תועדו בעבר במשך אלפי שנים. מדובר גם במסע נגד מערכת דרקונית שבה המדע נשלט בידי פוליטיקאים והחולים נותרים בין הפטיש לסדן.

מאז הפקתי את הסרט התיעודי "WEED" ששודר באוגוסט, המשכתי לשוטט בעולם, חוקר ושואל שאלות קשות על הקנאביס. פגשתי מאות חולים, עשרות מדענים וסקרנים רבים שפשוט רצו להבין יותר לעומק את הצמח העתיק הזה. ישבתי במעבדות וניתחתי באופן אישי את המולקולות של הקנאביס שמחד יש לו פוטנציאל כה אדיר, ומאידך הוא מקור למחלוקות כה עזות. ראיתי במו עיניי כיצד אותן מולקולות הפכו לתרופה שדיכאה את מחלת האפילפסיה אצל ילדה ואת הכאב אצל אדם מבוגר. ראיתי במו עיניי כיצד הקנאביס עזר לאישה להתגבר על הנזקים שנגרמו לה כתוצאה מטרשת נפוצה.

היום אני משוכנע יותר מתמיד, שמניעת הטיפול הטוב ביותר שניתן לספק לחולים, רק מהסיבה שהטיפול כרוך בשימוש בקנאביס, הוא חוסר אחריות. איני נסוג מתמיכתי בקנאביס הרפואי, אלא מחזק אותה כפליים.

עלי להוסיף כי, למרות ששמרתי על פרופיל נמוך בעניין הדיווחים שלי על הקנאביס, לא נותרתי בודד בעמדתי כפי שחששתי. מחוקקים ממספר מדינות, הלהוטים להביע ​​את עמדותיהם, הושיטו לי את ידם וביקשו להראות את הסרט התיעודי לעמיתיהם בבית המחוקקים.

נמנעתי משתדלנות, אבל זה כמובן מאוד מספק לדעת כי אנשים בעלי השפעה מתעניינים בסרט. אחד המדינות שבהן המחוקקים צפו בסרט היתה ג'ורג'יה, שבה בית המחוקקים העביר את הצעת חוק הקנאביס הרפואי בצבעה של 171-4. לפני שהחל תהליך החקיקה, רוב האנשים לא האמינו בסיכוי שהחוק יעבור.

מן הראוי לציין כי רופאים ומדענים רבים החוששים מפני נידוי או חרם במידה ורק יעזו לדבר על הפוטנציאל הטמון בקנאביס, ביקשו לחלוק עמי באופן חסוי את ניסיונם עם הצמח בסיוע למטופליהם.

הקנאביס מוגדר בפקודת הסמים, "כסם מסוכן ונטול פוטנציאל רפואי ידוע", הוא מדורג ברמה (I) לצד סמים מסוכנים אחרים. אף אחת משתי הההגדרות הללו, מסתמכת על עובדות. אפילו מקטרגיו החריפים ביותר של הקנאביס אינם מסכימים עם סיווגו החמור, מתוך הכרה בכך, שהדבר סותם את הגולל על האפשרות לערוך מחקרים על הצמח.

מסתבר שאפילו ד"ר נורה וולקוב ראשת המכון הלאומי למלחמה בסמים, ריככה את עמדתה, היא אמרה לי שהיא מאמינה שאנחנו צריכים להסיר את המגבלות מפני המדענים.
עם הזמן, הציבור הולך והופך למעורב יותר ויותר. החברה של היום מקדישה לנושא יותר עניין ותשומת לב מאשר אי פעם, ואם נאיץ את החינוך, התמיכה בקנאביס הרפואי רק תלך ותגדל, כולל במקומות בלתי צפויים.

פיט קרול, מאמן הסיהוקס קבוצת הסופרבול הזוכה מסיאטל, אמר שאם הקנאביס הרפואי עשוי לעזור לשחקנים, על הליגה הלאומית להשקיע במחקרים. רוג'ר גודל, המפקח על הליגה הלאומית של הסופרבול (NFL), לא דחה את הרעיון, ואמר שאם הקנאביס יוכר על ידי הממסד הרפואי, הליגה תתייחס לקנאביס הרפואי כמו אל כל תרופה אחרת. גודל ציין כי ה-NFL עוקב אחר הממצאים המדעיים אשר קובעים שהקנאביס עשוי לעזור בהתאוששות מזעזוע מוח. לאחרונה, הזדמן לי לספר לו שארצות הברית כבר מחזיקה בפטנט של קנאביס רפואי למטרה הזאת ממש. פטנט מס 6630507: נמצא כי הקנבינואידים משמשים כמגני נוירונים, ומסייעים בצמצום הנזקים הנוירולוגים שמתרחשים בעקבות פגיעות איסכמיות, כגון שבץ או טראומה.

עם זאת, הנושא הספציפי הבא מאוד מטריד אותי: איך הממשלה יכולה להתכחש ליתרונות של הקנאביס הרפואי בעודה אוחזת בפטנט עבור אותם יתרונות אליהם היא מתכחשת? חברי מנהל המזון והתרופות האמריקאי דחה את בקשותי החוזרות ונשנות לראיין אותם.

לא מזמן, הנשיא ברק אובמה אמר למגזין 'ניו יורקר', "אני לא חושב שהמריחואנה מסוכנת יותר מאלכוהול." אף על פי כן, האלכוהול ממשיך להיות זמין עבור כל מבוגר, והנשיא לא מיהר להסיר את המריחואנה מרשימת החומרים שנמצאים תחת הפיקוח ההדוק ביותר במדינה.

מאז התחלתי את דיווחי בנושא זה, נמנעתי מהפיתוי, לעודד השוואה מוסרית סובייקטיבית, כמו למשל את ההשוואה בין אלכוהול למריחואנה, או לחשוף שקוק ומתאמפטמין יותר זמינים לחולים, לרופאים ולמדענים מאשר המריחואנה, הם מדורגים ברמה (II) ברשימת הסמים המסוכנים ומכירים בהם כבעלי פוטנציאל רפואי.  בכל 19 דקות בממוצע, אדם מת כתוצאה ממנת יתר של תרופת מרשם, בעוד שמוות בגלל מנת יתר של קנאביס הוא דבר חסר תקדים.

בדיון כמו הוויכוח על המריחואנה, העקביות חשובה וכך גם התנאים.

אנו דנים בתרופה ששמה המדעי הוא קנאביס. על מנת שאנשים יתחילו להפנים שהצמח הזה הוא תרופה, אנחנו צריכים להתחיל לקרוא לו בשמו הרפואי ולהתמיד בכך, זה משהו שהוצע לי בכל מקום שבו הייתי השנה, על ידי פרקליטים שתומכים במריחואנה הרפואית.

ניסיתי לאגד את ההתפתחויות האחרונות בסרט התיעודי החדש שלנו, "טרוף הקנאביס" (Cannabis Madness); אף על פי שהסרט "טירוף הקנאביס" שהופק ב-1936 היה תעמולה שנעשתה לקידום סדר יום גדוש בהגזמות ובשקרים דרמטיים, אני מקווה שב-"טירוף הקנאביס" של היום תוכלו למצוא שיקוף מדויק של המציאות, מחוזק בראיות מתחום המדע העכשווי האמין ביותר.

אפשר לפגוש משפחות בכל רחבי הארץ - עקרת בית מאוהיו, אחות מפלורידה, סוכן ביטוח מאלבמה - יותר מ -100 משפחות עזבו מאחוריהם מקום עבודה, בית, חברים ובני משפחה ועברו לקולורדו על מנת לקבל את התרופה אשר מקלה על סבלם.

כפי שהדברים נראים כעת, מרבית האנשים הטובים האלה, לא יוכלו לשוב לביתם אף פעם. למה? כיוון שבעת שינוע התרופה שלהם, גם אם מדובר בשמן קנאביס, שאינו פסיכואקטיבי, הם עלולים להיעצר על סחר בסמים; ולכן הם תקועים - פליטי קנאביס.

תוכלו לפגוש אותם, אבל אם אתם כמוני, גם לבכם ישבר כאשר תשמעו את הסיפורים שלהם, גם אתם תחושו גוש חונק בגרון כאשר תבינו את עוצמת האהבה, של הורים אלה לילדים החולים שלהם.

אולי יום אחד ספרי היסטוריה יציירו הקבלה בין הפרק על הקנאביס הרפואי, לבין הסיפור על דוד וגוליית. מי ששיחק את תפקידו של דוד הקלע, שבסופו של דבר הוריד את גוליית על ברכיו, הייתה ילדה בת שנתיים בשם ויויאן ווילסון. היא נתנה את ההשראה לאביה לאתגר את המערכת באופן כה מרהיב שגרם לאומה שלמה לעצור לרגע את נשימתה.

במשך חודשים, צילמנו וליווינו את בני משפחת וילסון על כל תלאותיהם, תוכלו לפגוש את המשפחה בסרט התיעודי שעומד לצאת בקרוב.

אני בעצמי בראש ובראשונה אב. לא הייתי רוצה שהילדים שלי יקבלו מרשם או ייטלו חומרים פסיכואקטיביים. כנוירוכירורג, אני יודע שהמוח בשלבי ההתפתחות המוקדמים שלו, מאוד רגיש להשפעות של הקנאביס ושההתפתחות של המוח האנושי ממשיכה לתוך אמצע שנות ה -20 של חיינו.

אני חושש שהדורות הבאים, הנכדים שלי, הנינים שלי, ימצאו כותרות באינטרנט שמכנות אותי "pot doc", אני מקווה שהם יקראו את כל ההיסטוריה ויבינו את מהות חייהם של כל כך הרבה אנשים, שסבלו שלא לצורך, בעת שהיה בנמצא צמח שיכול היה לעזור להם. אני מקווה שהם יידעו שהקדשתי את זמני לחקור את הספרות הרפואית ולשוחח עם המדענים באופן אישי, על מנת לחבר את חלקי העובדות ולספק הסבר מדעי מבוסס שמטרתו ללמד ולא להרתיע.




אני מקווה שהדורות הבאים לא יכנו אותי נאיבי. כן, אני מודע לחשש שקיים, מפני העמדת הפנים של אנשים רבים, שהם חולים, רק כדי לקבל קנאביס רפואי. אבל מניעת טיפול לגיטימי מחולים שזקוקים לו, היא דרך מאוד לא צודקת להתמודד עם החשש.

כרופא וכתב, אני חש מחויבות עמוקה, להביא מרחבי העולם, את הסיפורים האמיתיים אשר נתמכים בראיות מדעיות.

לראשונה, כשהתנצלתי על מאמרי המריחואנה הקודמים שלי, חששתי מהאופן שבו הדבר עלול להשפיע על שארלוט פיגי. ילדה קטנה ומתוקה, שמוחה ננעל על פעילות התקפי אפילפסיה בלתי פוסקים כמעט. היא טופלה בשבע תרופות שונות, נגזרו עליה דיאטות תזונה מחמירות ונטילת תוספים במינון גבוה. לרפואה המודרנית כבר לא היה מה להציע לשארלוט, לכן הוריה פנו אל צמח המרפא עתיק היומין: הקנאביס הרפואי, המשך הסיפור ידוע: זה עבד.

שארלוט היא רק חולה אחת מיני רבים שהקנאביס הציל את חייה, בעוד ששום תרופה אחרת לא הצליחה לעזור לה.

האגודה האמריקנית לאפילפסיה, אומרת שיש מיליון אנשים במצב דומה למצבה של שארלוט, אשר עבורם הטיפולים הקיימים אינם מועילים בשליטה על ההתקפים שלהם. לאחרונה נאמרה אנקדוטה מעניינת על הקנאביס הרפואי מטעם האגודה: "הקנאביס נותן פתח לתקווה", נמסר גם כי "האגודה תומכת במחקרים מבוקרים היטב שיובילו להבנה טובה יותר של המחלה ולפיתוחם של טיפולים יעילים ובטוחים".

אני רוצה שתדעו ששארלוט ממשיכה להרגיש טוב. כשפגשתי אותה לאחרונה, בתקופת החגים, היא רצה אלי ונתנה לי חיבוק. היא הסתכלה לי בעיניים, לקחה אותי ביד והוליכה אותי סביב כדי להציג בפני את חבריה. היא ילדה קטנה מקסימה, מאושרת ועכשיו גם בריאה.

אני מכיר בכך שהדיון סביב נושא זה הולך ומתחמם. אני חש את החום הזה. יחד עם זאת אני חש אחריות גדולה יותר מאי פעם לוודא שדיונים הלוהטים האלה יהיו מבוססים על ראיות מדעיות.

מקווה שיזדמן לכם לצפות בשידורי החוף המזרחי ב-11 במרץ בשעה 22:00. 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

תודה רבה על תגובתך :)

פוסטים מומלצים

אסטרטגיית שיתוף הפעולה המדיני של ישראל עם ארגון הבריאות העולמי 2019-2025

אנו חיים בעידן של אתגרים קיומיים, עידן של משברים יזומים ברמה הגלובלית. מלחמות, מגפות, אסונות טבע ועוד אירועי אימה, מתוכננים ומתוזמרים על ידי...

הנצפים ביותר