12.6.2014

החל בחברות תרופות, דרך רופאים ועד ילדים, סמי המוות המסוכנים שכולם סוחרים בהם באין מפריע: מ- adderall ועד xanax

כאשר חושבים על שימוש בסמים לא חוקיים, מה שעולה לנו לראש הם שמות כמו קוקאין, הרואין וספידים. בפועל, תרופות המרשם המוגשות לנו על ידי הרוקח הידידותי בבית המרקחת, הם הסמים הקשים שבהם נעשה שימוש אורבני, לעתים קרובות יותר, מאשר בכל סם בלתי חוקי אחר (פרט לקנאביס וחשיש).


דה מרקר: "משככי כאבים הם גורם מוות גדול יותר מאשר הרואין וקוקאין ביחד, ומאז 2008, מספר המיתות מסמים עקף את מספר ההרוגים מתאונות דרכים. מתוך מספר מקרי המוות כתוצאה מסמים בארה"ב, 75% מהן הן תוצאה של תרופות מרשם. מספר המיתות כתוצאה ממשככי כאבים הכפיל עצמו פי 4 מאז 1999, לפי נתוני הממשל".



ביום שחברות התרופות הפכו לחברות הנסחרות בבורסה, שפועלות למיקסום רווחי בעלי המניות, כל אידיוט היה צריך לנחש שהחברות האלה עתידות, להפוך לאימפריה בינלאומית לסחר בסמים, שתקטול יותר בני אדם מכל הסמים הבלתי חוקיים גם יחד, בדיוק כפי שמתרחש כיום.

כמה קל להוליך שולל עם מוצר מעורר אמון, ציפיות ותקווה, ששמו "תרופה".
כמה קל להפנות את המבט ולהימנע מלראות או לספור את הגופות שמצטברות כל עוד המכירות עולות וערכן של המניות עולה וגם לא צריך לשלם מיסים, איזה חגיגות!.

גם הרופאים שסוחרים ודוחפים את הסמים לחולים, יוצאים נשכרים, שהרי הם לא סתם מציעים, משדלים ורושמים כל כך הרבה כדורים.

רופאים למען רישום אחראי של אופיאטים.

השאלה המעניינת היא, ממה ניזונים הפרלמנטרים שבשרשרת הפשע? את זה צריך להעביר למבקר המדינה לבדיקה יסודית ובהולה. אולי הם בעלי מניות בחברות התרופות, אולי יש להם מקורבים בדירקטוריונים, אולי הם מקבלים שוחד...

ההתנגדות של חברי הכנסת לקנאביס הרפואי תמוהה מאוד לנוכח העובדה שיש בישראל 17,000 מטופלי קנאביס שמצבם משתפר ומנגד יש סקרים מאוד מדאיגים שמראים כי ההפצה קלת הדעת של תרופות המרשם בידי הרופאים גורמת להמון נזקים בריאותיים שמובילים גם לתרדמת ולמוות; בנוסף, זליגת התרופות האלה לשוק החופשי הישר לידיהם של ילדים ובני נוער שעושים בהן שימוש לרעה תוך שהם ומסכנים את עצמם ואת חבריהם, צריכה להדאיג את נבחרי הציבור, הרבה יותר מזליגת הקנאביס, שלא רק שאינו גורם לנזקים האיומים שגורמות התרופות, אלא שעל פי מחקרים, הוא אף מסייע בגמילה מהן.

סקרים שנעשו בארץ ובעולם, מראים כי תרופות המרשם ומשככי הכאבים האופיאטים הפכו לסמים מאוד פופולרים. הגורם לכך הוא בעיקר זמינותם, נגישותם ומחירם הזול יחסית לדבר האמיתי. הקלות הבלתי נסבלת שבה כימיקלים מסוכנים מגיעים לידיהם של ילדים ובני נוער, גובלת בשערורייה, את הריטלין הם מקבלים ישירות מהרופא ואת יתר התרופות הם מוצאים על המדפים של בתי המרקחת, בארון התרופות של ההורים, אצל חברים או אצל סוחרים בתרופות.

תעשיית המחלות מכה בילדים - הרופאים חוצים קווים אדומים.

משככי כאבים
התרופות המועדפות על הרופאים, הן משככי כאבים אופיאטים כמו אוקסיקונטין וויקודין, התרופות האלה תפסו את המקום הראשון ברשימת תרופות המרשם שבהן נעשה שימוש לרעה, הן נפוצות ומהוות תחליף קל להשגה, כתחליף לסמים הלא חוקיים כמו הרואין וקוקאין.

סוגים / מותגים:

  • מתדון
  • מורפיום
  • אוקסיקודון
  • אוקסיקונטין (ER Opana)
  • אוקסימורפון
  • Hydrocodone  (ויקודין)

כינויים: קפטן קודי, קודי, תלמיד בית ספר, M, קוף, חומר לבן, פיזיס, MDMA, אוקסי, ויק, percs, הרואין כפרי.

איך הם עובדים: משככי כאבים אופיאטים מדכאים ומשבשים את העברת אותות הכאב המשמשים את מערכת העצבים והמוח כדי לתקשר האחד עם השני. הם מרגיעים את העצבים ומדכאים את תחושת הכאב.

ההשפעה: הקלה בכאב, אופוריה, נמנום, רוגע, חולשה, סחרחורת, בחילה, קשיי קואורדינציה, בלבול, יובש בפה, עקצוץ, הזעה, עור לח, עצירות.

השלכות בריאותיות אפשריות
להלן הסיבות לכך שחלוקת מרשמים לאופיאטים צריכה להילקח ברצינות יתר: בשנת 2008, מעל 12,000 בני אדם מתו כתוצאה ממנת יתר לא מכוונת של משככי כאבים אופיאטים; לצורך השוואה באותה שנה היו כ-4,500 מקרי מוות מקוק
וכ -3,000 מקרי מוות מהרואין! המספרים האלה מראים כי משנת 1999 חלה עלייה של פי 4 במקרי המוות כתוצאה מצריכת אופיאטים.

בנוסף לסכנת המוות, המשתמשים חשופים לתופעות לוואי חמורות אשר עלולות לגרום להשלכות בריאותיות אפשריות קשות נוספות: האטה או עצירת הנשימה, ירידה בדופק ובלחץ הדם, ירידה בהשפעת התרופה (דבר אשר גורם לצורך בהגדלת המינון יותר ויותר על מנת לקבל את אותו אפקט), התמכרות, חוסר הכרה ותרדמת.

שכיחות השימוש:
על פי סקר שערכה הרשות הלאומית למלחמה בסמים בשנת 2009, בהתבסס על אומדן אוכלוסיית התלמידים בגילאי כיתה ז' עד יב', אשר עמד על כ-568 אלף תלמידים, 6.85 אחוז דיווחו על שימוש אורבני בתרופות (כ- 38,963 במספר מוחלט).

באותו סקר, בהתבסס על אומדן אוכלוסיית המבוגרים בגלאי 18-40, אשר עמד על כ- 2,287,600 מיליון בני אדם,  3.35 אחוז דיווחו על שימוש בתרופות (כ- 76,635 במספר מוחלט), 1.01 אחוז דיווחו על שימוש בממריצים (כ-23,105) ו-2.79 דיווחו על שימוש בתרופות הרגעה/שינה (כ-63,824).

מסתבר שלא רק המבוגרים מחפשים דרך להתמסטל. גם בני הנוער למדו להשתמש בתרופות מרשם כתחליף לסמים אחרים, יקרים יותר ונגישים פחות.

על פי המכון הלאומי לשימוש בסמים בארה"ב, בשנת 2011 כ -8% מתלמידי כיתה י"ב התנסו ב-Vicadin, ו -4% השתמשו ב-OxyContin. בין מסיימי התיכון, בערך אחד מ- 12 הודו בשימוש בויקודין למטרות שאינן רפואיות, ו-1 מתוך 20 דיווחו על שימוש לרעה באוקסיקונטין.

לא מפתיע שהסמים האלה מגיעים לידיהם של ילדים ובני נוער, הידרוקודון/אצטמינופן (השם הג'נרי לויקדין) הינה תרופת המרשם המבוקשת והנפוצה ביותר מבין תרופות המרשם המשמשות לצרכים שאינם רפואיים. מה הפלא?  136 מיליון מרשמים לויקדין מחולקים בשנה על ידי הרופאים, הנתון הזה בלבד מסביר את גודל הביקוש ואת העלייה המתמדת במספר המתים כתוצאה משימוש לרעה בתרופות מרשם.

התרופה שנמצאת במקום השני היא סימבסטטין, תרופה המשמשת לטיפול באנשים שסובלים מכולסטרול גבוה בדם, הרופאים משחררים לרחובות "רק" 96.6 מיליון מרשמים בשנה.

חשבו על ארונות התרופות והמגרות הגדושים בשאריות של כדורי ויקודין, סימבסטטין, אדרל ועוד, כשהם זמינים ונגישים לילדים ולבני נוער שלא נרתעים מלעשות בהם שימוש.

ואכן, כאשר תלמידי כיתה י"ב נשאלו כיצד הם השיגו ויקודין ואוקסיקונטין, 70 אחוז מהם דיווחו כי חברים או קרובי משפחה סיפקו להם את הסמים, מספר זניח של בני נוער דיווחו שהם השיגו את התרופות באינטרנט.

תרופות הרגעה

כדורי הרגעה תופסים את המקום השני מבחינת השימוש לרעה בתרופות מרשם. יש שני סוגים של תרופות מרשם בקטגוריה: כדורי שינה ובנזודיאזפינים המשמים כתרופות מרשם להרגעה.

בנזודיאזפינים, סוגים / מותגים:

• Alprazolam (קסנקס),
• Chlordiazepoxide (יבריום)
• Klonopin, Rivotril)  Clonazepam)
• diazepam (וליום)
• Etilaam) Etizolam)
• Lorazepam (אטיבן)
• Serax) Oxazepam)
כינויים: ממתקים, כדורי הרגעה, כדורי שינה, טראנקים.

השימוש הרפואי: טיפול בחרדות, חוסר שינה, עצבנות, פרכוסים, התכווצויות שרירים וגמילה מאלכוהול; תרופות ההרגעה משמשות גם כתרופות מסייעות לפני טיפולי שיניים או פרוצדורות טיפוליות אחרות.

הפעילות הרפואית: הבנזודיאזפינים מגרים את הפעילות של המוליכים עצביים GABA, ובכך הם גורמים לירידה ברגישות של תאי העצב, מאטים את קצב הנשימה, את קצב הלב ומשפיעים על היכולת לבצע משימות קוגניטיביות.

כדורי הרגעה סוגים / מותגים:

• Ambien) Zolpidem)
• Zaleplon (סונטה)
• Eszopiclone (לונסטה)


כינויים: גלולת שכח אותי, וליום מקסיקני , R2, רוש, roofies, roofinol, rope, rophies

השימוש הרפואי: טיפול בחוסר שינה ובנדודי שינה ולצורכי הרדמה לפני ביצוע פרוצדורה כירורגית.

הפעילות הרפואית: הפעילות הרפואית של כדורי השינה, דומה לפעילות הרפואית של הבנזודיאזפינים, גם הם מגבירים את הפעילות של המוליכים עצביים GABA וגורמים לדיכוי מערכת העצבים המרכזית.

איך הם עובדים: כמו הבנזודיאזפינים, הם מגבירים את הפעילות של הנוירוטרנסמיטר GABA וכתוצאה מכך, לדיכוי מערכת העצבים המרכזית.

השלכות בריאותיות פוטנציאליות: ירידה בלחץ הדם, האטה נשימתית, סבילות, התמכרות. בשילוב עם אלכוהול קיים סיכון מוגבר למצוקה נשימתית ומוות.

שכיחות:
על פי סקר שערכה הרשות הלאומית למלחמה בסמים בשנת 2009, בהתבסס על אומדן אוכלוסיית התלמידים בגילאי כיתה ז' עד יב', אשר עמד על כ-568 אלף תלמידים, 5.99 דיווחו על שימוש בתרופות הרגעה/שינה (כ-34,071).

ארה"ב: על פי נתונים שנאספו בין השנים 2002-2004, השימוש לרעה בכדורי הרגעה היה נפוץ יותר מסמי הזיה, ממריצים, אקסטזי, מתאמפטמין, קראק, אוקסיקונטין, כדורי שינה, LSD או הרואין. בשנת 2011  מעל ל -5% מתלמידי כיתת י"ב דיווחו על שימוש אורבני בכדורי הרגעה.

כדורי שינה

כדורי השינה תופסים את המקום הרביעי מבחינת השימוש לרעה  בתרופות מרשם למטרות שאינן רפואיות. כיום, כדורי השינה פחות נפוצים מהתרופות המסווגות ככדורי הרגעה אשר נחשבים לבטוחים יותר ופחות מסוכנים במקרה של מנת יתר.

סוגים/מותגים

Amobarbital (Amytal)
Pentobarbital (Nembutal)
Secobarbital (Seconal)
Phenobarbital (Solfoton)

כינויים: עקיצות, אדום, ציפורים אדומות, צהוב, מעילים צהובים

שימוש רפואי: טיפול לטווח קצר בנדודי שינה חמורים ורק לאחר שהבנזודיאזפינים נכשלו בטיפול.

פעילות רפואית:  כמו הבנזודיאזפינים, הם מגבירים את הפעילות של הנוירוטרנסמיטר GABA וכתוצאה מכך, לדיכוי מערכת העצבים המרכזית.

השפעה: מרגיע / מקנה תחושת נמנום, רווחה,החרדה מתמתנת, ירידה בעכבות, דיבור עילג, קשיי ריכוז, בלבול, סחרחורת, קשיי קואורדינציה, קשיים בזיכרון, אופוריה והתרגשות יוצאת דופן.

השלכות בריאותיות אפשריות: חום, עצבנות, לעיתם סכנה לפגיעה עצמית, ירידה בלחץ דם, האטה בקצב הנשימה, סיבולת (כאשר הכדור מפסיק להשפיע ויש צורך להגדיל את המינון), התמכרות, סכנה למצוקה נשימתית ומוות בשילוב עם אלכוהול.

שכיחות:
על פי סקר שערכה הרשות הלאומית למלחמה בסמים בשנת 2009, בהתבסס על אומדן אוכלוסיית התלמידים בגילאי כיתה ז' עד יב', אשר עמד על כ-568 אלף תלמידים, 5.99 דיווחו על שימוש בתרופות הרגעה/שינה (כ-34,071).

בשנת 2011, בין 3% ל- 4% מתלמידי כיתות י"ב השתמשו בכדורי שינה למטרות שאינן רפואיות. השימוש לרעה בכדורי שינה והרגעה נפוצה יותר בקרב אנשים לבנים, שאינם היספניים, והיא נפוצה יותר בקרב נשים מאשר בקרב גברים.

ממריצים 

מי שלמד בקולג' בעשור האחרון, מודע לשימוש לרעה שעושים הסטודנטים בסמים ממריצים. המחזה של סטודנטים בולעים כדורים כדי לשמור על ריכוז וערנות, בתקופת מבחנים, לא היה יוצא דופן. הממריצים מכילים חומרים מעוררים, והם תופסים את המקום השלישי בדירוג השימוש לרעה בתרופות מרשם.

סוגים / מותגים: 

Biphetamine
Dextroamphetamine (Dexedrine)
Dextroamphetamine and amphetamine (Adderall)
Methylphenidate (Concerta, Ritalin)

כינויים: ממריצים, יפהפיות שחורות, צלבים, לבבות, ספיד, אפרס, סקיפי, התרופה החכמה, ויטמין R.

שימוש רפואי: לטיפול בנרקולפסיה, בהפרעת קשב וריכוז ולטיפול קצר טווח בהשמנה.

איך הם עובדים:
זה משתנה מתרופה לתרופה, אך בדרך כלל 'קשור להתערבות  בנוראפינפרין ו/או בפעילות של הדופאמין, האדנוזין ו/או על קולטני האצטילכולין הניקוטיני.

אפקטים: התרוממות רוח, פרץ של אנרגיה ודריכות מנטלית. 

השלכות בריאותיות פוטנציאליות:
קצב לב מואץ, עלייה בלחץ הדם, בעיות בחילוף חומרים; חוסר תיאבון; ירידה במשקל; עצבנות; נדודי שינה; פירכוסים; סכנה להתקף לב ושבץ מוחי.


שכיחות: 
על פי סקר שערכה הרשות הלאומית למלחמה בסמים בשנת 2009, בהתבסס על אומדן אוכלוסיית התלמידים בגילאי כיתה ז' עד יב', אשר עמד על כ-568 אלף תלמידים, 3.27 אחוז דיווחו על שימוש בממריצים (כ-18,600).

יש גידול מטריד של 750 אחוז במרשמים ל- Adderall בעולם, המחולקים לנשים בגילאי 26-39. על פי הדיווחים, ישנן אמהות אשר עושות שימוש לרעה בתרופה וצורכות אותה כדי להסתייע בה בהתמודדות היום יומית עם המעמסה ותחומי והאחריות הרבים שלהן.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

תודה רבה על תגובתך :)

פוסטים מומלצים

אסטרטגיית שיתוף הפעולה המדיני של ישראל עם ארגון הבריאות העולמי 2019-2025

אנו חיים בעידן של אתגרים קיומיים, עידן של משברים יזומים ברמה הגלובלית. מלחמות, מגפות, אסונות טבע ועוד אירועי אימה, מתוכננים ומתוזמרים על ידי...

הנצפים ביותר