11.2.2014

מחקר: נכון להיום, אין שום ראיות מדעיות חותכות המוכיחות באופן חד משמעי שהקנאביס גורם לתאונות דרכים

אין סוף ליצירתיות של משרד הבריאות. אין קווים אדומים למלחמה שגרמן ושותפיה לפשע מנהלים נגד הקנאביס הרפואי ונגד החולים שזקוקים לו; כל האמצעים כשרים: כפיית אופיואידים על חולים, גיוס שקרנים, מסירת הענף למחמדי הון שלטון ("שראל") וכעת שיא חדש: שלילת רישיונות נהיגה מהמטופלים.




זה כבר לא סוד, שמשרד הבריאות אינו פועל למען האינטרסים של החולים ושגרמן ומפלגת אין עתיד באו לשנות, אבל לא משהו שקשור לבריאותם או לרווחתם של אזרחי מדינת ישראל מהעשירונים התחתונים. ההנחיה שהוציא רוני גמזו מנכ"ל משרד הבריאות, האומרת שיש להגביל את מתן הקנאביס לחולים, גם אם זה במחיר פגיעה ממשית בבריאותם, היא תעודת עניות לאופן שבו משרד הבריאות "דואג" לחולים בישראל.

חוק שישלול את רישיונות הנהיגה מחולים המטופלים בקנאביס, הוא עוד צעד שפל, במלחמה של משרד הבריאות נגד החולים. החוק הזה בא כרגיל לשרת את האינטרסים של הון שלטון: להרתיע חולים מפני טיפול בקנאביס ולאלץ אותם ליטול אופיואידים (הרבה יותר מסוכנים בנהיגה), במטרה לשמור על שוק התרופות וטייקוניו מפני פגיעה ברווחיהם.
אלכוהול ושימוש באופיואידים מגבירים את הסיכון לתאונות, טענה זו הוכחה והיא מבוססת היטב, לעומת זאת אין ראיות חותכות לכך שהקנאביס הינו גורם סיכון לתאונות דרכים. המחקרים שנעשו עד כה, במגמה להוכיח שהקנאביס גורם סיכון מכריע לתאונות דרכים, לא הצליחו להגיע לתוצאות משכנעות.

אף על פי שהוכח כי עישון כרוני עלול לשבש מעט את המיומנויות הפסיכו-מוטוריות, ליקוי זה אינו חמור או ארוך טווח. במבחני נהיגה בסימולטור, "השיבוש" בא לידי ביטוי בירידה במהירות התגובה. עם זאת נמצא שהליקוי הזה אינו גורם בעל משמעות בגרימת תאונות דרכים.

נכון להיום, אין שום ראיות מדעיות חותכות המוכיחות באופן חד משמעי שהקנאביס גורם לתאונות דרכים.


במחקר שבחן תאונות דרכים, שבהן היו מעורבים 7,934 נהגים, נמצא כי 1,785 נהגו תחת השפעת אלכוהול בלבד, 390 נהגים, נהגו תחת השפעה של אלכוהול וקנאביס, ו-684 נהגים נהגו בהשפעת קנאביס בשילוב חומרים נרקוטיים נוספים, רק 294 נהגים מתוך ה-7,934, נהגו תחת השפעה של קנאביס בלבד!



למרות המאמצים הרבים של בעלי אינטרס, המחקרים עד כה, לא הצליחו להוכיח כי נהגים שיש THC בדמם, מעורבים יותר בתאונות דרכים מנהגים שאינם משתמשים בסמים. ההסבר לכך על פי המחקרים: אדם תחת השפעה של קנאביס מודע לירידה בערנות, לכן, על מנת להיות מוכן כשהתגובה תידרש, הוא מתאים את הנהיגה שלו למצבו על ידי האטה בנסיעה, מיקוד תשומת הלב ושמירת מרחק גדול יותר. נמצא כי ההשפעה של הקנאביס על נהגים שעישנו, הפוכה לחלוטין מזו של אנשים הנוהגים תחת השפעה של אלכוהול, האחרונים מאבדים את המודעות, את כושר השיפוט ומתירים כל רסן, מאיצים, מתעלמים מתמרורים ומסכנים את עצמם ואת כל מי שנמצא על הכביש.

כאמור, למרות הרצון העז של בעלי אינטרס, להוכיח שנהיגה בהשפעת קנאביס היא מסוכנת, תוצאות המחקרים אשר בחנו את הגורמים לתאונות הדרכים לא הצליחו להוכיח כי נהגים שעישנו קנאביס היו מעורבים יותר בתאונות דרכים, מכאלה שאינם מעשנים כלל. תוצאות המחקר הראו כי במקרים שבהם נמצא בדם של הנהג רק THC, לא נרשם הבדל בעל משמעות במידת המעורבות בתאונות דרכים, בין מעשנים לבין לא מעשנים.

כיום, ישנם גופים גדולים אשר יוזמים מחקרים, לגילוי ההשפעה של הקנאביס על המיומנויות הפסיכו-מוטוריות ועל ביצועי הנהיגה בפועל. המחקרים האלה כוללים מבחני נהיגה בסימולטור, מבחני נהיגה על הכביש, מחקרים שבודקים ומשווים את מצבם הפסיכואקטיבי של האשמים בתאונות הדרכים וסיכומי מסקנות. נכון להיום, המחקרים מראים תוצאות עקביות למדי: יש לקנאביס השפעה קלה על המיומנויות הפסיכו-מוטוריות, אך אין הוכחה לכך שהפרמטר הזה מהווה גורם בעל משמעות כגורם לתאונות דרכים, בעיקר בהשוואה לאלכוהול ואופיואידים.

להלן סיכום של חלק מהממצאים הקיימים:

  • "נכון לעכשיו, אין שום ראיה מדעית מוכחת לכך שהקנאביס גורם לתאונות דרכים". 
  • עד כה, תוצאות המחקרים שבודקים את מצבם הפסיכואקטיבי של האשמים בתאונות הדרכים, לא הצליחו להוכיח כי נהגים שנמצא THC בדמם, היו באופן משמעותי מעורבים יותר בתאונות דרכים, מנהגים שלא השתמשו כלל בסמים. בהשוואה בין נהגים ש- THC היה הסם היחיד שנמצא בדמם, לבין נהגים "נקיים" מסמים, לא נמצא הבדל במידת המעורבות בתאונות דרכים.
  • "הקנאביס גורם לנהג לנקוט בסגנון נהיגה זהיר יותר, אם כי נמצא  שיש לקנאביס השפעה שלילית על זמן התגובה והניווט. אין זה אומר, שנהגים תחת השפעת קנאביס מהווים סיכון לבטיחות בדרכים. לקנאביס נקי, במיוחד במינונים נמוכים, יש השפעה מועטת על כישורי הנהיגה".
  • הראיה להשפעה הפסיכו-מוטורית הנובעת מצריכת הקנאביס, הוכחה על ידי מחקרי מעבדה, נהיגה בסימולטורים ותצפיות על נהיגה בכביש. ... גם במבחני הסימולציה וגם במבחני הכביש, הוכח כי זמן קצר לאחר צריכת קנאביס, חל שינוי באופן הנהיגה, נמצא כי הגדלת המינון גורמת לנהגים לנהוג ביתר זהירות, לאט יותר, ולפעמים גורם לזמני תגובה ארוכים יותר. התוצאות מראות שקיים הבדל באופן הנהיגה כאשר יש THC בדם בהשוואה למצב הרגיל, אך הן לא משקפות 'ליקוי' במונחים של פגיעה ביעילות הביצועית אשר מוכיחה סיכון מוגבר לתאונות דרכים.
  • הקנאביס אמנם משפיע על אופן הנהיגה, אך יחד עם זאת, הוכח כי הנהגים מודעים להשפעות העישון ובהתאם לכך הם "מפצים על הליקוי" בנהיגה מתונה וזהירה מהרגיל, למשל: על ידי הימנעות מעקיפה, האטה ומיקוד תשומת הלב כהכנה לאפשרות שידרשו להגיב במהירות. השפעת הקנאביס על אופן הנהיגה אינה ארוכת טווח, על פי המחקרים היא נמשכת כשעה בלבד לאחר העישון!



עם כל כבוד להשוואות בין האלכוהול למריחואנה, שני חומרים אלה הם הפכים בהשפעה שלהם על הנהיגה. בניגוד להתנהגות "המפצה" של הנוהגים תחת השפעת קנאביס, נמצא כי הנוהגים תחת השפעת אלכוהול, נוטים לנהוג באופן מסוכן יותר, אגרסיבי יותר וללא מודעות. שני החומרים משפיעים על הביצועים, עם זאת, הנהיגה הזהירה יותר של הנהגים שעישנו קנאביס מצמצמת את השפעה של ה-THC על הביצועים, בעוד שלגבי האלכוהול ההפך הוא הנכון.

מקורות:

תקצירים 
מחקרים שבודקים ומשווים את מצבם הפסיכואקטיבי של האשמים בתאונות הדרכים - Crash culpability studies
מבחני נהיגה על הכביש - On-Road Performance Studies
מבחני נהיגה בסימולטור - Driving simulator studies

2 תגובות:

  1. אנונימי18.2.2014, 18:33

    כבר שנים שאני מעשן ונוהג והנני עדיין כאן...
    כבר שנים שאני לא שותה ונוהג והנני עדיין כאן...

    מה יש למשרד החולי להגיד על זה? או המשטרע?

    השבמחק
    תשובות
    1. לגמרי נכון. מיליונים ברחבי העולם עושים זאת ואין שום סטטיסטיקה שעוזרת לבעלי האינטרס, להוכיח שמעשני קנאביס נקי (בלי לערבב עם אלכוהול, תרופות וכו') מעורבים יותר בתאונות, פשוט לא קיימות הוכחות כאלה וזה לא בגלל שלא מתאמצים למצוא ואפילו לייצר כאלה - פשוט אין. המטרה היא בעצם להרתיע את אלה שמעוניינים לקבל קנאביס רפואי במקום רעל פרמקולוגי - זה רע לעסקים של חברות התרופות...

      מחק

תודה רבה על תגובתך :)

פוסטים מומלצים

אסטרטגיית שיתוף הפעולה המדיני של ישראל עם ארגון הבריאות העולמי 2019-2025

אנו חיים בעידן של אתגרים קיומיים, עידן של משברים יזומים ברמה הגלובלית. מלחמות, מגפות, אסונות טבע ועוד אירועי אימה, מתוכננים ומתוזמרים על ידי...

הנצפים ביותר